Jeżeli posiadasz pojazd który chcesz zarejestrować jako zabytkowy to dobrze trafiłeś. Pomogę w całej procedurze rejestracji, krok po kroku.

Zapraszam do konsultacji.

  • Wykonuje opinie techniczne które są wymagane przez Wojewódzkie Urzędy Ochrony Zabytków
  • Sporządzam karty ewidencyjne ruchomego zabytku techniki tzw. Biała karta.
  • Przygotowywuje wnioski o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego które są wymagane podczas badania technicznego na stacji diagnostycznej.

Jakie wymogi musi spełnić pojazd zabytkowy?

  • Dolnośląskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Kujawsko-pomorskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Lubelskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Lubuskie – 40 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
  • Łódzkie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Małopolskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Mazowieckie – 35 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
  • Opolskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Podkarpackie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Podlaskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Pomorskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Śląskie – 35 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
  • Świętokrzyskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Warmińsko-mazurskie – 35 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
  • Wielkopolskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
  • Zachodniopomorskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.

Aby była możliwa rejestracja na żółte tablice, pojazd taki musi posiadać minimum 75% oryginalnych części, w tym głównych podzespołów.

Jakie dokumenty są wymagane do rejestracji pojazdu jako zabytkowy?

  • Opinia rzeczoznawcy.
  • Karta ewidencyjna zabytku techniki tzw. Biała karta.
  • Bezterminowe badanie techniczne- zaświadczenie o badaniu.
  • Wizyta w wydziale komunikacji.

Jakie korzyści wynikają z posiadania pojazdu zabytkowego?

Ubezpieczenie – polisę OC możemy wykupić tylko na kilka miesięcy, a nie na pełny rok (jest to istotne zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy to z reguły nasze samochody zimują w garażach). Minimalnym okresem ubezpieczenia jest miesiąc.

Z obowiązku ciągłości OC zwolnione są pojazdy młodsze niż 40 lat, natomiast starsze otrzymują zwolnienie z urzędu.

Niektóre ubezpieczalnie oferują zniżki na OC dla pojazdów zabytkowych. Dodatkowo, jeżeli jest się członkiem zrzeszonego w polskim związku motorowym, automobilklubie, to zniżki mogą sięgać nawet do 70%.

Pojazdy wpisane do rejestru zabytków nie muszą być przystosowane do krajowych wymogów technicznych, by zostać dopuszczone do ruchu drogowego. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku samochodów sprowadzanych z USA, czy Wielkiej Brytanii.

Zabytkowy pojazd przechodzi jednorazowy przegląd techniczny. Jest to przeciwieństwo do zwykłego samochodu, który przechodzi takie przeglądy co roku. Wyjątek stanowi oczywiście sytuacja, w której pojazd bierze udział w kolizji bądź wypadku, wtedy konieczny jest ponowny przegląd.

W przypadku udziału pojazdu zabytkowego w kolizji, rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej wycenia wartość samochodu w oparciu o jego kolekcjonerską wartość, a nie według wartości pojazdu w katalogu.

Pojazdy zabytkowe uprzywilejowane (policja, straż pożarna) mają możliwość poruszania się po drogach publicznych z sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, o ile są one oryginalne i wyłączone.

Zabytkowe samochody zwolnione są z opłaty recyklingowej (500 zł), dotyczy to pojazdu rejestrowanego w kraju po raz pierwszy.

Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%.

Dla wielu użytkowników pojazdów zabytkowych żółte tablice zwiększają prestiż oraz mogą podnoszą wartość auta przy sprzedaży.

Wykonujemy również opinie dla pojazdów historycznych.

Pojazdy historyczne również mają być objęte zwolnieniem z zakazu wjazdu do obszaru Warszawskiej Strefy Czystego Transportu (SCT).

Co to pojazd historyczny?

DZ. U. 2003 NR 124 poz.1152

a) pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchy drogowym.

b) pojazdem mającym co najmniej 40 lat.

c) pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany za rzeczoznawcę za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Korzystanie z tej witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zmiany warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do plików cookies można dokonać w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na temat cookies.