Jeżeli posiadasz pojazd który chcesz zarejestrować jako zabytkowy to dobrze trafiłeś. Pomogę w całej procedurze rejestracji, krok po kroku.

Zapraszam do konsultacji.

  • Wykonuje opinie techniczne które są wymagane przez Wojewódzkie Urzędy Ochrony Zabytków
  • Sporządzam karty ewidencyjne ruchomego zabytku techniki tzw. Biała karta.
  • Przygotowywuje wnioski o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego które są wymagane podczas badania technicznego na stacji diagnostycznej.

Jakie wymogi musi spełnić pojazd zabytkowy?

Rejestracja samochodu na zabytek jest możliwa, jeśli auto ma przynajmniej 30 lat, nie jest produkowane od 15 lat i posiada 75% zachowanych oryginalnych części. W województwie lubuskim oraz dolnośląskim auto musi mieć przynajmniej 25 lat.

W szczególnych wypadkach ustawodawca przewidział, że samochody o wyjątkowych rozwiązaniach konstrukcyjnych lub też te, które związane są z ważnymi wydarzeniami historycznymi, ale będące młodsze niż 25 lat, mogą zostać uznane za pojazdy historyczne.

Jakie dokumenty są wymagane do rejestracji pojazdu jako zabytkowy?

  • Opinia rzeczoznawcy.
  • Karta ewidencyjna zabytku techniki tzw. Biała karta.
  • Bezterminowe badanie techniczne- zaświadczenie o badaniu.
  • Wizyta w wydziale komunikacji.

Jakie korzyści wynikają z posiadania pojazdu zabytkowego?

Ubezpieczenie – polisę OC możemy wykupić tylko na kilka miesięcy, a nie na pełny rok (jest to istotne zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy to z reguły nasze samochody zimują w garażach). Minimalnym okresem ubezpieczenia jest miesiąc.

Z obowiązku ciągłości OC zwolnione są pojazdy młodsze niż 40 lat, natomiast starsze otrzymują zwolnienie z urzędu.

Niektóre ubezpieczalnie oferują zniżki na OC dla pojazdów zabytkowych. Dodatkowo, jeżeli jest się członkiem zrzeszonego w polskim związku motorowym, automobilklubie, to zniżki mogą sięgać nawet do 70%.

Pojazdy wpisane do rejestru zabytków nie muszą być przystosowane do krajowych wymogów technicznych, by zostać dopuszczone do ruchu drogowego. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku samochodów sprowadzanych z USA, czy Wielkiej Brytanii.

Zabytkowy pojazd przechodzi jednorazowy przegląd techniczny. Jest to przeciwieństwo do zwykłego samochodu, który przechodzi takie przeglądy co roku. Wyjątek stanowi oczywiście sytuacja, w której pojazd bierze udział w kolizji bądź wypadku, wtedy konieczny jest ponowny przegląd.

W przypadku udziału pojazdu zabytkowego w kolizji, rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej wycenia wartość samochodu w oparciu o jego kolekcjonerską wartość, a nie według wartości pojazdu w katalogu.

Pojazdy zabytkowe uprzywilejowane (policja, straż pożarna) mają możliwość poruszania się po drogach publicznych z sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, o ile są one oryginalne i wyłączone.

Zabytkowe samochody zwolnione są z opłaty recyklingowej (500 zł), dotyczy to pojazdu rejestrowanego w kraju po raz pierwszy.

Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%.

Dla wielu użytkowników pojazdów zabytkowych żółte tablice zwiększają prestiż oraz mogą podnoszą wartość auta przy sprzedaży.

Korzystanie z tej witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zmiany warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do plików cookies można dokonać w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na temat cookies.