POJAZDY ZABYTKOWE
POJAZDY ZABYTKOWE
Jeżeli posiadasz pojazd który chcesz zarejestrować jako zabytkowy to dobrze trafiłeś. Pomogę w całej procedurze rejestracji, krok po kroku.
Zapraszam do konsultacji.
- Wykonuje opinie techniczne które są wymagane przez Wojewódzkie Urzędy Ochrony Zabytków
- Sporządzam karty ewidencyjne ruchomego zabytku techniki tzw. Biała karta.
- Przygotowywuje wnioski o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego które są wymagane podczas badania technicznego na stacji diagnostycznej.
Jakie wymogi musi spełnić pojazd zabytkowy?
- Dolnośląskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Kujawsko-pomorskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Lubelskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Lubuskie – 40 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
- Łódzkie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Małopolskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Mazowieckie – 35 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
- Opolskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Podkarpackie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Podlaskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Pomorskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Śląskie – 35 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
- Świętokrzyskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Warmińsko-mazurskie – 35 lat i pojazdy nieprodukowane od 20 lat.
- Wielkopolskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
- Zachodniopomorskie – 30 lat i pojazdy nieprodukowane od 15 lat.
Aby była możliwa rejestracja na żółte tablice, pojazd taki musi posiadać minimum 75% oryginalnych części, w tym głównych podzespołów.
Jakie dokumenty są wymagane do rejestracji pojazdu jako zabytkowy?
- Opinia rzeczoznawcy.
- Karta ewidencyjna zabytku techniki tzw. Biała karta.
- Bezterminowe badanie techniczne- zaświadczenie o badaniu.
- Wizyta w wydziale komunikacji.
Jakie korzyści wynikają z posiadania pojazdu zabytkowego?
Ubezpieczenie – polisę OC możemy wykupić tylko na kilka miesięcy, a nie na pełny rok (jest to istotne zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy to z reguły nasze samochody zimują w garażach). Minimalnym okresem ubezpieczenia jest miesiąc.
Z obowiązku ciągłości OC zwolnione są pojazdy młodsze niż 40 lat, natomiast starsze otrzymują zwolnienie z urzędu.
Niektóre ubezpieczalnie oferują zniżki na OC dla pojazdów zabytkowych. Dodatkowo, jeżeli jest się członkiem zrzeszonego w polskim związku motorowym, automobilklubie, to zniżki mogą sięgać nawet do 70%.
Pojazdy wpisane do rejestru zabytków nie muszą być przystosowane do krajowych wymogów technicznych, by zostać dopuszczone do ruchu drogowego. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku samochodów sprowadzanych z USA, czy Wielkiej Brytanii.
Zabytkowy pojazd przechodzi jednorazowy przegląd techniczny. Jest to przeciwieństwo do zwykłego samochodu, który przechodzi takie przeglądy co roku. Wyjątek stanowi oczywiście sytuacja, w której pojazd bierze udział w kolizji bądź wypadku, wtedy konieczny jest ponowny przegląd.
W przypadku udziału pojazdu zabytkowego w kolizji, rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej wycenia wartość samochodu w oparciu o jego kolekcjonerską wartość, a nie według wartości pojazdu w katalogu.
Pojazdy zabytkowe uprzywilejowane (policja, straż pożarna) mają możliwość poruszania się po drogach publicznych z sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, o ile są one oryginalne i wyłączone.
Zabytkowe samochody zwolnione są z opłaty recyklingowej (500 zł), dotyczy to pojazdu rejestrowanego w kraju po raz pierwszy.
Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%.
Dla wielu użytkowników pojazdów zabytkowych żółte tablice zwiększają prestiż oraz mogą podnoszą wartość auta przy sprzedaży.
Wykonujemy również opinie dla pojazdów historycznych.
Pojazdy historyczne również mają być objęte zwolnieniem z zakazu wjazdu do obszaru Warszawskiej Strefy Czystego Transportu (SCT).
Co to pojazd historyczny?
DZ. U. 2003 NR 124 poz.1152
a) pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchy drogowym.
b) pojazdem mającym co najmniej 40 lat.
c) pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany za rzeczoznawcę za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.